Kronik

Google og Facebook ved mere om dig end du tror!

De fleste mennesker verden over bruger internettet hver dag. Men hvad de færreste er klar over er, at man efterlader sig et spor af det man søger efter. Det meste reklame man finder på hjemmesider som Google og Facebook kommer oprindeligt fra din tidligere søgehistorik. Dine egne interesser er altså styrende for dine søgeresultater på nettet. Men er det i orden at bruge en privat persons brugeroplysninger? eller skal man have ret til at have sådanne ting for sig selv?

Google

Af Jacob A. Gath og Sarah Serhan

Søgebasen Google er for mange en vigtig ressource at have, hvis man skal gøre ting mere overskuelige. De sorterer din søgning for dig, men er i det i virkeligheden hundrede procent tilfældigt, hvilke reklamer og opslag du får stillet til rådighed? Google og Facebook bruger din brugerprofil, til at finde opslag til dig efter dine interesser og tidligere søgninger. Umiddelbart virker det som et system, som kan gøre tingene mere overskuelige, men er det i virkeligheden en krænkelse af det enkelte det individs privatliv?

Når man som person surfer rundt på nettet er det de færreste, der forventer, at ens søgninger har nogen betydning for andre. Hvis man søger efter billige ferier eller jobs er det selvfølgelig nyttigt, hvis dine resultater er bestemt efter interesse, men er der en grænse? Flere mennesker bruger også nettet til at søge efter medicin, religion, kultur og andre private ting. Den enkelte kan finde disse emner meget personlige, og mener derfor ikke, at de skal kunne findes i en database, som de ikke ved eksisterer.

Facebook har ligsom google reklamer for forskellige ting og interesser. Det er dog forskelligt hvilke reklamer der kommer frem fra profil til profil. Folk i aldersgruppen 15-25 vil ofte opleve reklamer fra ungdomsrejser og uddannelser, mens voksne fra 25-60 typisk vil se jobannoncer. Dette virker umiddelbart som et fornuftigt system, men Facebook har været ude for episoder, hvor medicin for kønssygdomme er kommet op som reklame. Dette sker altså efter man har søgt på nettet, hvor Facebook ikke har været involveret. Problemet ligger i, hvis folk viser deres profil til andre, og de derfor ser de reklamer, der popper op. Både Facebook og Google har modtaget klager for, hvad folk mener er en krænkelse af deres privatliv – specielt taget det, at det ikke er oplyst, at Facebook bruger ens brugerprofil, som er ens søgehistorik.

Forskellige søgeresultater for Mac og PC

En undersøgelse har vist, at Google gør forskel på Mac-brugere og PC-brugere. Undersøgelsen gik bl.a. ud på de tog udgangspunkt i søgning af hoteller og rejser, hvor der på Mac computere kom væsentlig dyrere resultater frem end på PC. Google mener, at forskellen på en computer, kan inddele en person i forskellige samfundsklasser. Flere har sat spørgsmålstegn ved, om det er Apple selv, der har indgået aftaler med Google. Man mener, at det vil tiltrække flere kunder til Apple, hvis man på overfladen ser rigere ud idet at man er i besiddelse af deres produkter. Nogle er endda så skeptiske, og siger, at vi er på vej mod et samfund, hvor det er vores ”gir og lir”, som definerer vores identitet, hvis disse tendenser forsætter.

Skriv en kommentar