Leder

Et ”klik” til forskel

Det sociale medie Facebook, som næsten lige har rundet en millard medlemmer, er blevet et nøgleord, når man taler om den danske ungdom. Flere unge mennesker bruger hver dag flere timer på at surfe rundt på andre folks profiler og ”like” opslag, billeder og statusser. ”Like” knappen er blevet et fænomen med stor betydning for mange unge mennesker, da den på mange måder styrer hvem og hvad der er populært og upopulært i de unges hverdag.

like 

Af Jacob A. Gath og Sarah Serhan

 

Elektronisk kommunikation har i løbet af årene været igennem en eksplosiv udvikling. Især mediet ”Facebook” tager føringen.

 

Tøj, kendisser, mad og ikke mindst private billeder er nogle af de ting, som bliver vurderet på Facebook gennem likes og kommentarer hver eneste dag. Vores ”synes godt om” tilkendegivelser handler i høj grad om at skabe os en identitet og opnå anerkendelse. Det er blot et klik på den virtuelle blå knap, der gør, at vi deler vores interesser med verden. Spørgsmålet er så, hvilken effekt denne populære knap idenfor social kommunikation skaber i forhold til identitetsdannelse af det enkelte individ, gennem den ekstreme brug af ”likes”

 

Der er ingen tvivl om, at ”like” knappen både kan bruges og misbruges. De personer, som får tildelt mange ”likes”, opnår en højere status, end folk med få ”likes”. Dette føres med ud i den virkelige verden. Personen med mange likes, har på den måde fået anerkendelse mellem vennerne i virkeligheden. Men tjener denne knap egentlig det gode og moralske formål som den umiddelbart signalerer? Og skaber den selværd hos den enkelte?

 

»Vores statusopdateringer og billeder på Facebook handler i høj grad om at skabe en identitet og få enekendelse for den, vi er. Vi vil i højere grad enerkendes for det positive end det negative. Det betyder til gengæld at folk med få ”likes” får et lavt selvværd, og de kommer til at føle, at alle andre har det federe end dem selv.« Siger psykolog Lars Lundmann Jensen til videnskaben.dk i sin artiken ”Facebook får os til at føle os som tabere”.

 

I modsætning til Lars Lundmann Jensen, mener Jeffrey Hancock – som er lektor i kommunikation i England, at Facebook biddrager til unges selvværd. Grunden til dette siger han, er fordi Facebook giver mulighed for at vise deres bedste ansigt frem. Feedback som folk skriver til hinandens billeder er overvældende positive, og kan også kun biddrage til selvværdet udtaler han i ain artikel ”Our Facebook walls boost self-esteem, study finds” på http://www.news.cornell.edu.

 

Kan man egentlig sige det er positivt, at vi som unge mennesker tilegner os de sociale medier i sådan en grad, at de bliver et elementært element i forhold til vores identitet. I forhold til personlighedsskabelsen, så kan man spørge sig selv, om den ”person” man har på eksempelvis Facebook, gør den interessen for vores person udenfor den virtuelle verden ligegyldig?
Kan man forestille sig, at man som ungt menneske stiller sig tilfreds med de oplysninger, som man får af ens venner gennem Facebook, og gør det dem uinteressante at spørge om private emner ansigt til ansigt? Dette er et spørgsmål som kan være svært at besvare, for det afhænger i høj grad det enkelte individ.

 

Billede fra jammerbugt.dk

Skriv en kommentar